torsdag

schönhet


Mila Schön, foto Frando Pinna 1960.

7 février 2009

jag var tvungen knipa ihop ögonen i avsmak för alexander wang-utopin som numera är omöjlig att ignorera i stadsbilden. såvida man inte blundar. jag gjorde det: lade handen som en sköld över ansiktet: ser ni inte mig ser jag inte er. snubblade mig fram över den bullriga kullerstenen.

önskar att man kunde applicera the late mila schöns designfilosofi på stockholm. hon brukade säga att hon bara lade märke till fulheten i allt. när hon skulle skapa kläder eliminerade hon helt enkelt all fulhet. kvar var skönheten.

en helt banalt enkel ekvation. inte störd av modeskoleidéer om att "göra skönhet av fulhet". hon bara samlade alla fula fläckar och tog bort dem. det skulle jag behöva. wipe away the wangs.

egentligen är det kanske inte alex w som är det största problemet, men själva strävandet efter att se ut som hans musa. klarar inte av stilikonspåklädande. som att slita på sig slitna jeansshorts och låta sitt hår växa vildvuxet bara för att se ut som en specifik i-D-approved modell.

muse-mode är mitt värsta.
mila schön är mitt bästa. särskilt idag. jag önskar att hon inte var död.









(kenneth noland)





(Majka Eugenia Elizabeta Ravasio)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar